Психотерапия при психосоматични проблеми

Всеки от нас има поводи, чрез които се убеждава в значимостта на връзката между тялото и психиката ни – една често неразбираема и невидима област от функционирането на човека. Това може да е нашето собствено разболяване, или  необясними симптоми, които упорито не се повлияват от нищо, или когато ставаме свидетели на страданието (телесно и психическо) на близък човек.

Терминът психосоматично разстройство най-често се използва, за да означи физическа болест, която е причинена, или се влошава от психогенни фактори. Този термин също се използва, когато психогенни фактори причиняват физически симптоми, но няма наличие на физическа болест. Например болка в гърдите може да е причинена от стрес и да не може да се намери физическата причина.

Някои физически заболявания са провокирани или се влошават от психогенни фактори, като стрес и тревожност. По всяко време психичното състояние на човека може да повлияе на сериозността на физическото му състояние. Физическите симптоми, които са провокирани от психогенни фактори, се наричат също соматизация или соматоформни разстройства. Тези симптоми се появяват поради това, че се повишава активността на нервните импулси, изпратени от мозъка към различни части на тялото.

Много фактори могат да играят роля при психосоматичните разстройства, например: качества на личността, генетика или въздействието на семейния контекст, биологични фактори, заучено поведение и други.

Психосоматичните разстройства могат да имат средни до сериозни ефекти за качеството на живот на пациентите, от повлияване на нормалните способности за функциониране, до причиняване на физическа и психическа неспособност.

Работата с опитен психотерапевт може значително да повлияе благополучието на хората, които страдат от психосоматични заболявания. Това може да доведе до:

• Облекчаване на симптоматиката, например намаляване на изпитвания дискомфорт; разреждане на интензитета на симптоматичните проявления.
  • Разбиране на връзката между телесните симптоми и психическите нагласи на пациента (отношения със значимото обкръжение; готовност за промяна; търсене на помощ; травматични преживявания).
  • Намиране на автентични алтернативи на поведения, които водят до общо подобряване на увереността, самочувствието и разбирането на грижата за себе си като лична отговорност и право.

Консултациите се провеждат след договорка и следват честота, която отговаря на нуждите на клиента. Обикновено са нужни не по-малко от 10 сесии, макар че всеки случай има своя собствена динамика и ритъм.

За записване на час за консултация: 0896753837 или vkmarinova@gmail.com,  Валентина Маринова, психотерапевт от Регистъра на психотерапевтите в България.